Ponovo je otvoreno pitanje potrebe za dnevnim svetlima

Dnevna svetla na vozilima

Posle bujice negativnih reakcija, zbunjenosti i neinformisanosti, danas gotovo da niko ne razmišlja o novom zakonu, farovima tokom dana, kamerama, ograničenju brzine od 50 km/h u gradskoj sredini i brojnim drugim zadacima koje nam je doneo novi zakon.

Međutim, ponovo je otvoreno pitanje potrebe za dnevnim svetlima u toku dana. Informacije koje su doprinele ponovnom razmatranju ove uredbe došle su iz inostranstva jer u mnogim zemljama upotreba oborenih svetala više nije obavezna tokom čitavog dana. Istini za volju, ove informacije nisu sveže, zapravo počele su da pristižu pre stupanja zakona na snagu.

Argument koji se koristi za ukidanje ili za izmenu ove odredbe je da sada češće menjamo sijalice i da nam automobili troše više goriva jer imaju još jednog dodatnog potrošača – sijalice u farovima. Povećana potrošnja goriva dovodi do povećanja zagađenja u čovekovoj sredini, a to je još jedna od mana ovog pravila.

Zanimljivo je da veoma retko na ovu listu argumenata stavljamo našu bezbednost, bezbednost ljudi koje prevozimo i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Osim što je lakše uočiti automobil sa veće udaljenosti kada vozite na otvorenom putu, bilo da je ispred ili iza vas, mislim da vožnja sa upaljenim oborenim svetlima pomaže i u gradu.

Kada vozim po uzanim gradskim ulicama, koje su krcate parkiranim automobilima na svakom slobodnom kvadratnom metru, veoma često ne bih primetio da se prema meni kreće automobil, da nisam video refleksiju svetala na karoseriji parkiranih automobila.

Kao biciklisti, lakše mi je da odredim ili da primetim koji se automobil kreće, a koji stoji ukoliko imaju upaljena svetla. Posebno prilikom gledanja preko ramena tokom vožnje.

Tokom vožnji na brojnim međunarodnim prezentacijama novih modela, u zemljama u kojima oborena svetla odavno nisu obavezna, primetio sam da mi je potreban veći napor kako bih precizno procenio udaljenost i brzinu vozila koje mi dolazi u susret sa ugašenim nego sa upaljenim farovima.

Što se tiča kraćeg životnog veka sijalica, moje lično iskustvo potvrđuje taj problem. Za dve godine promenio sam ukupno četiri sijalice. Sijalice kupujem u Merkuru na Bežaniji. Imaju dobar izbor sijalica renomiranih proizvođača (Osram, Philips) uključujući i modele koji su upravo namenjeni upotrebi tokom dana čiji je životni vek duži ali intenzitet svetlosti malo slabiji od vrhunskih modela za noć.

Dok sam bio vlasnik Toyote Prius, zamena sijalice u faru bila mi je komplikovana, pa sam na zamenu išao kod jednog majstora koji za pola sata izvrši intervenciju po ceni od 300 dinara. Iako dnevna LED svetla na novim automobiilma daju odličan efekat, nisam pristalica naknadne ugradnje LED svetala na stare modele automobila, pre svega jer efekat nije ni približno dobar. Izgled je takođe diskutabilan.

A zagađenje koje nastaje upotrebom oborenih svetala tokom dana, pa verujem da jedan stari zeleni “tamić” ispusti iz svog auspuha veću količinu otrova u vidu svetlo-plavog dima dok pređe jedan kilometar nego jedan automobil za godinu dana. Dakle, postoje mnogo veći problemi za životnu sredinu od para halogenih sijalica.


Šta kažu stručnjaci?

Moje iskustvo zasniva se kompromisu između dodatnih troškova i subjektivnog osećaja doprinosu bezbednosti vožnje, ali pogledajte šta kažu stručnjaci koji bi trebalo dodatno da nam “osvetle” temu upotrebe svetala tokom dana.

Stojadin Jovanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, izjavio je za “Politiku” da već postoji inicijativa za promenu ove odredbe. Ukoliko se većina nadležnih složila oko toga, odredba o svetlima mogla bi uskoro biti ukinuta u Skupštini Srbije.

Prema rečima direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, potrebno je nekoliko meseci da svi nadležni organi daju svoje predloge i mišljenja, koji će se zasnivati i na iskustvima iz drugih zemalja. On takođe zastupa stanovište da upotreba svetala tokom dana povećava potrošnju sijalica i indirektno zagađenje životne sredine, posebno kod starijih modela automobila koji nisu opremljeni savremenim dnevnim svetlima, poput onih koja su izrađena u LED tehnologiji.

Sa druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja izjavio je za B92.net:

“Pre svega, smatram da oko ove teme ne postoji prava polemika (debata) u stručnoj javnosti, već da je ona veštački nametnuta. Jer, sva stručna javnost slaže se da je, kada je reč o bezbednosti, odredba o obaveznim uključenim svetlima danju – opravdana.”

Takođe, moguće je da je ova tema ponovo stavljena na dnevni red kako bi se skrenula pažnja jer treba da usledi nacrt o izmenama i dopunama novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, a o čemu je zapravo reč, videćemo kad nacrt bude objavljen.

“Kada je reč o povećanoj potrošnji goriva, i samim tim posredno uticajem na zagađenje životne sredine, studije su pokazale da je reč o povećanju za 1 promil (odnosno 1 litar na potrošenih 1000 litara goriva)”, izjavio je Okanović.

Znatno veći uticaj na potrošnju imaju drugi elementi (klima uređaj, pritisak u gumama, kvalitet goriva, vožnja sa otvorenim prozorim i dr.).

Što se tiče trendova u EU, Damir Okanović je izjavio da je dovoljno navesti da prema njihovim zakonima, sva putnička i laka teretna vozila koja su proizvedena u EU od februara 2011. obavezno moraju da imaju ugrađena dnevna svetla (od 2012. ovo se odnosi i na autobuse i ostala teretna vozila).

“Inače, ova svetla su namenska, za dnevne potrebe, za razliku od onih na starijim modelima koja zovemo i oborenim, i koja mi uglavnom koristimo u Srbiji zbog zastarelog voznog parka. Njihova prednost je u tome što su slabija (manji potrošači), ali su usmerana pravo, pa se ona čak lakše uoče nego klasična oborena/kratka svetla na starijim automobilima.”

Damir Okanović takođe navodi svoje iskustvo: “Sa svojim 16 godina starim automobilom prešao sam, sa non-stop uključenim svetlima, oko 24.000 km, pre nego što mi je pregorela sijalica. Pri tome, nisam birao neke specijalne sijalice, već sam auto sa sijalicama kupio polovan od prethodnog vlasnika.”


Da li biste ugasili svetla ako bi odredba bila ukinuta?

Mislim da je ovo pitanje interesantno kako bismo utvrdili koji je pravi razlog zbog kojeg vozačima smeta obavezna upotreba oborenih svatala tokom dana.

Da li je to dodatni trošak za gorivo i za nove sijalice?
Očuvanja čovekove sredine?
Da li među nama možda ima onih kojima je glavni motivator inat?

Šta god da se desi sa oborenim svetlima tokom vožnje po danu, svakako ćemo nastaviti da “ablendujemo” nesmanjenim intenzitetom. Mnogima takva upotreba farova ne predstavlja problem.

Preuzeto sa B92

Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

Comments are closed.

Increase your website traffic with Attracta.com